frågor

  1. Varför måste man kunna upprepa experiment?  svar: för att veta att det verkligen är sant.
  2. vad har man diagramen till?  svar: för att kunna skriva ner det & komma ihåg vad man har gjort.
  3. Vad är en variabel? svar: gjejor man andvänder när man gör expriment.
  4. Vilken variabel har vi mätt ett flertal gånger i våra sockerexperiment?  svar: Socker
  5. Vilka variabler brukar vi se till att de är samma när vi experimenterar med socker?  svar: socker, rumstemperatur, personen m.m.
  6. Vad är empiri?  svar: upprepade expriment.

Egen Socker Labbration 2

smält sockret i en panna sen häller man det på håkan och ser hur mycket socker det tar för honom att skrika av smärta och be om att dö.


heheheheheheheheheheh!

Egen Socker Labbration

MATERIAL: Socker, Glasbägare, Sked, Vatten

UPPGIFT:
Håll i så mycket socker det går ända tills det slutar lösa upp sig, tills vattnet blir ''mätt''.

Vattnet Skall Vara Varmt 60 - 70 Grader. När det är färdigt kan du testa med olika temperaturer.






HUR DET GICK: Vi försökte men det blev fel hela tiden (mest mitt fel). Så vi ska Göra om det någon annan gång.

labb socker & vatten

UPPGIFT: Att lösa upp socker i vatten på olika sätt

MATERIAL:
försök 1 Kallt vatten, hårda socker bitar, sked, glasbägare
försök 2 varmt vatten 60 - 40 grader, strösocker, glasbägare, sked

UTFÖRANDE: på samma sekund stoppade alla i sockerbitarna i vattnet och tog tid på hur lång tid det tog att lösa upp alla 3.det tog låååång tid. sen fuskade Hyper Hispiga Hulk Håkan Kråkan Tråkan Bråkan  han hadde en stooor ''bägare'' vaaarmt vatten och en disk borste. i försök 2 fick alla olika varmt vatten och strö socker. min grupp hadde vamt vatten.

SLUTSATS: det går snabbare med varmare vatten

BILDEN: ett diagram på hur det gick. Min grupp var den med varmt vatten ( 40 Grader )



Salt & Sand

LABB 15/3-10

UPPGIFT:
att lösgöra saltet från sanden.                          OCH INTE SOCKER!!!


UTFÖRANDE:
vi har sand och salt i en glasbägare för att skilja sanden och saltet åt ska man göra så här:
man värmer upp vatten (H2O)  till kokande läge när man kokar vatten förångas det när allt vatten är borta då finns det bara salt kvar.



SLUTSATS:
vattnet förångas det gör inte salt.
salt löses upp i vatten men sand gör inte det.
saltet flyger upp och sätter sig på kanterna.

HUR DET BLEV: saltet fastnade på väggarna och vart kritvitt. det var inget vatten eller sand kvar

DATA ANALYSERA FRAMGÅNGSRIKA BLOGGAR

Kira Kira
skriven av: Lucinda
bra för: allting. bilder, filmer, saker hon säljer, cossplay, tomodachi!!, bilder på sig själv, bilder på sina egna saker, brättar om sitt liv m.m. m.m.
dåligt för: man blir skrämd av några av hennes bilder.

Dessies
skriven av: unknown
bra saker är: håkan giller den
dåliga saker är: jag giller den inte.

Leila axelsson
??????????????
??????????????????
?????              ??????
?????                ??????
?????                  ??????
??????
??????
?????
?????
?????
????
????

?????
?????

no labb mån 9/3

vem gör vad?                                                     sträcka (m)       hastighet(m/s)    tid(s)
Miss X springer fram och tillbaks i klassrummet       8,90                    0                    5
Mr X går snabbt genom gorridoren                         42                     0,95               44,1
Håkan går en meter                                               1                     0,68                1,46

RSS 2.0