häll upp ett glas kallt vatten

Matrial: Bägare och kallt vatten

Uppgift: häll vattnet i glaset och låt stå en stund förklara vad som händer och hur det ser ut

Hypotes: det bli ljummet och det blir små luft bubblor på kanterna

Resultat: det fortsätter vara kallt men det blir små bubblor på väggarna

Slutsats: syret i vattnet dras mot kanterna

hur ändras volymen när isen smälter
Matrial: mätcylinder, nål, vatten och en isbit

Uppgift: häll vatten i mätcylindern läs av hur mycket. lägg isbiten i vattnet pressa den helt under vattenytan låt
den smälta läs sedan av volymen

Hypotes: det blir högre volym

Resultat: det börja på 990ml och sluta på 985ml

Slutsats: det blev mindre

bubblor i kokande vatten
Matrial: Bägare, brännare, trefot, vatten och nät

Uppgift: fyll en bägare till hälften med vatten värm det och studera vad som händer med vattnet under upphettningen. vad händen när vattnet börjar koka? vad innehåller bublorna

Hyptes: det blir mindre vatten

Resultat: börjar på 80ml och slutar på

Slutsats: jag tror bubblorna innehåller koldioxid. och att några innehåller vattenånga . de innehåller koldioxid när det värms och vattenånga när det bubblar

vatten 5.4

1. ytvattten är vattnet i sjöar och vattendrag
2. Grovfiltrering, flockning, filtrering genom sand och bakteriedödande medel
3. Mekanisk rening, Biologisk rening och kemisk rening
4. för att annars blir man sjuk av bakterierna som finns däri
5. för att annars blir allt världens vatten äckligt tillslut
6.
hjärnan:

vatten 5.3

1. avdunstning
2. osynlig
3.molekylerna rör sig och vissa rör sig lite snabbare och de som kommer nära vattenytan och har hög fart flyger upp i luften
4. 1) vatten avdunstar 2) vattenångar blir moln genom kondensation 3) molnen stiger 4) det regnar eller snöar 5)vattnet rinner tilbaka till havet
5. för att molekylerna är med i olika kemiska föreningar och atomerna blandas om under tiden
hjärnan:

vatten 5.2

1. H2O
2. 4*C
3. molekylerna ligger i ett glest mönster och inte lika tätt som i is
4. en super tunn hinna som ligger över vattnet och håller det på plats, om man häller vatten i ett glas kan man hälla
tills lite över kanten för att ytspänningen håller tillbaka det.
5. värmekapacitet = att olika ämnen är olika lätta att värma upp och kyla ner. vatten har hög värmekapacitet så man måste värma det mycket för att det ska stiga en grad men också att man måst kyla den mycket för att den ska sjunka en grad
6. kapillärkraft gör att vatten kan klättra upp genom sprickorna till växternas rötter. det är också kapillärkraften som gör att vattnet kan klättra vidare uppgenom de tunna rören i växtens stam och blad.
Hjärnan: när man hällde för lite för mycket vatten i ett glas. det finns säkert flera men det är den enda jag kan komma på.

blått pulver

material: kopparsulfat, klämma, provrör, värmeplatta
uppgift: häll kopparsulfatet i ett provrör och värm det över en värme platta
hypotes: det klumpar ihop sig
utförande:
resultat:
slutsats:

om metall flyter

gruppmedlemmar: Fadiana, Charlotta, Zahra och Vicki



material: metallbitar, glasbägare och vatten

hypotes: den flyter

uppgift: lägg en metallbit på toppen av en bägare med glas och kolla om den flyter eller sjunker.

utförande: fadiana lägger i den, den flyter och håkan blir glad.

resultat: den flyter

slutsats: ytspänningen håller uppe metall biten
material: metallbitar: glasbägare, vatten och diskmedel

hypotes: den sjunker

uppgift: ta uppgiften du gjorde förut och häll i diskmedel

utförande: vi lägger i diskmedel metallbiten fortsätter flyta så faddi petar ner den. hon får gå och ta nytt vatten

resultat: den sjönk

slutsats: den sjunker för diskmedlet förstör ytspänningen och då sjunker den.

vatten 5.1 av Tilda och Charlotta

1. 70%

2. 200liter

3. saltvatten 97,3%   sötvatten 2,7% varav is 2.1%

4.

5.


kalkvatten och brinnande ljus

material: två olika stora glasbägare, ett värmeljus, tändstickor och kalkvatten
uppgift: häll lite kalkvatten och ställ ett tänt ljus i mitten ställ en annan bägare över och se vad som händer.
hypotes:vattnet blir grummligt
resultat: vattnet åkte upp i bägaren som man ställde över samt att det blev grumligt.
______________________________________________________________________________
BAKPULVER OCH VATTEN
material: en glas bägare, 10ml vatten och 2tsk bakpulver
uppgift: ta en stor glas bägare och häll i 10cl vatten och 2tsk bakpulver
hypotes: det börjar bubbla och brusa
resultat:



klicka här

RSS 2.0